Informace pro rodiče
Věkově smíšené třídy
Přirozeným prostředím v životě dítěte je věkově smíšená skupina, která umožňuje společné činnosti a vzájemné dorozumívání. Poskytuje přirozené podmínky pro socializaci dítěte, která je hlavním přínosem předškolního období pro celý další život.
Přínos věkově smíšených tříd:
- Respektování i dalších aspektů pro rozdělení dětí do věkově smíšených tříd: přání rodičů, volba učitelky, sourozenecké a kamarádské vztahy mezi dětmi.
- Předávání poznatků a zkušeností dětmi je přirozenější a jednodušší, neboť děti k sobě mají mentálně blíž.
- Zvýšení sebevědomí a odpovědnosti starších dětí ve vztahu k mladším, neboť si uvědomují svoji vyspělost.
- Snazší a smysluplnější rozvíjení činností nejmladších dětí, neboť starší jsou jim inspirací více než učitelka.
- Jedináčci mají příležitost získat sociální zkušenosti, neboť mohou najít své místo v náhradní „skupině sourozenců“.
- Vklad pozitivních sociálních zkušeností a vlastností do budoucna, základy přátelství.
- Přirozený rozvoj spontánních aktivit v důsledku vzájemného ovlivňování her dětí mladších a starších.
- Nabídka her je širší a prožitek z ní hlubší.
- Vztahy mezi dětmi jsou přátelské, vstřícné, vyskytuje se méně projevů agresivity, zejména u chlapců ve věku 5-7 let se zmírňuje soupeření, neboť starší děti přirozeně zaujímají vedoucí postavení ve skupině.
- Příznivý vliv i na sourozenecké vztahy.
- Rozvoj komunikativních dovedností dětí, které jsou díky rozsáhlejší nabídce sociálních vztahů aktivnější nejen ve vztahu k sobě navzájem, ale i ve vztazích k dospělým.
- Rychlejší vývoj pasivního a aktivního slovníku i gramatické stránky řeči u dětí od 3 let. (Neřeší se tím ovšem problémy se špatnou výslovností, způsobené jinými vlivy.)
- Bohatost a pestrost sociálního prostředí v mateřské škole má vliv na rozvoj schopnosti empatie, kooperace, smyslového vnímání, koordinace pohybů, tvořivosti a fantazie.
- Vytváření celkově příznivé atmosféry ve třídě a klimatu školy.
- Možnost soužití dětí sobě blízkých bez ohledu na věkový rozdíl.
- Přirozená nápodoba dětí starších a vyspělejších.
- Ochrana a pomoc mladším.
Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků, se kterými se musí malé dítě vyrovnat:
- vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami;
- vstup mezi cizí děti a dospělé;
- přizpůsobení se dosud nezvyklému režimu a požadavkům;
- komunikace s ”novou autoritou” - paní učitelkou;
- odloučení od rodičů.
Jak dítěti pomoci?
- Buďte dítěti oporou a poskytněte mu pocit bezpečí.
Pokud o to dítě stojí, zůstávejte s ním po „ určitou dobu ” v prvních dnech ve školce.
- Přibalte mu mazlíčka na spaní.
Dovolte dítěti, aby si vzalo do školky svého oblíbeného (malého) plyšáčka, ke kterému mají citové pouto, a často jim výrazně pomáhá urychlit adaptaci na nové prostředí. Jiné osobní potřeby (hrneček, náhradní oblečení, pyžamko, tepláky z domova apod.) si děti nosí do MŠ po domluvě rodičů s učitelkami.
- Používejte stejné rituály.
Voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je pokud možno ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete - po obědě, po spaní, nejen obecné jako brzy, za chvíli, po práci apod.
- Rozlučte se krátce.
Loučení dlouze neprotahujte, někdy totiž představuje větší problém pro rodiče než pro dítě, proto jej zbytečně nestresujte.
- Buďte citliví a trpěliví.
Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo.
- Ujistěte dítě, že jej do školky neodkládáte.
Vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas nebo že s ním nechcete být doma. Každý má povinnosti - Vy práci, Vaše dítě školku.
- Komunikujte s učitelkou.
Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, Vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.
- Potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a pozitivně ho motivujte.
Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo apod.
Co byste nikdy neměli dělat…
- Nenechte se obměkčit – buďte důslední
Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školy, nedejte se přemluvit a trvejte na svém.
- Nestrašte své dítě školkou – „počkej, ve školce ti ukážou“
Za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte.
- Nepřiznávejte, že je Vám také smutno a že se Vám stýská.
Když zvládnete své emoce Vy, dítě je zvládne také. Rodiče musí být dítěti oporou.
- Netvrďte dítěti cestou do školky, že jdete na procházku, a nelžete mu o tom, v kolik hodin je přijdete vyzvednout.
- Neopakujte dítěti pořád dokola, že mý být hodné.
V ŠATNĚ:
- Náhradní oblečení pro případ nehody (slipy, kalhotky, ponožky, punčocháče ...)
- Oblečení na cestu domů
DO TŘÍDY:
- Pevné bačkory (ne crocsy)
- Pohodlné oblečení (tepláky, tričko, sukýnku, legíny, apod.)
- kapesníky
- dětský zubní kartáček, zubní pastu a kelímek
NA SPANÍ:
- Pyžamo — výměna každý týden
NA POBYT VENKU A ZAHRADU:
- Podle ročního období-na uvážení rodičů-starší věci, sportovní obuv, pokrývku hlavy .
JE NUTNÉ MÍT JINÉ OBLEČENÍ DO MŠ A JINÉ NA VEN - NE JEN JEDNO!!
VŠECHNY VĚCI PROSÍME PODEPSAT!!!
PRO PITNÝ REŽIM:
- 1 plastový hrníček na pití (podepsaný permanentním fixem, vhodným do myčky)
MŠ NERUČÍ ZA HRAČKY PŘINESENÉ Z DOMOVA.
NEDÁVEJTE DĚTEM DO ŠATNY MNOHO VĚCÍ, POUZE TY, KTERÉ DÍTĚ NEZBYTNĚ POTŘEBUJE.
- individuální konzultace nad vzdělávacími výsledky dětí
- zprostředkování konzultace případně objednání u PPP a SPC Teplice
- zprostředkování logopedické prevence a kontakty na logopedické odborníky
- na vyžádání je možné zapůjčit odbornou literaturu a časopis INFORMATORIUM
- Děti se mají přivádět do MŠ od 6:00 do 8:00 hodin. Pokud se rodič domluví s učitelkou, lze dítě přivádět dle potřeby rodiny.
- Rodiče nebo jejich zástupce předá dítě učitelce ve třídě!
- Dítě vyzvedávají rodiče nebo jimi pověřené osoby. Písemné pověření je uloženo ve třídě, kterou dítě navštěvuje. Bez toho učitelka nikomu dítě nepředá.
- Do MŠ patří dítě pouze zdravé. Učitelky mají právo nepřijmout dítě se známkami nemoci v zájmu ostatních dětí!!
- Pokud se v rodině vyskytne infekční onemocnění, rodiče jsou povinni o tom neprodleně informovat MŠ!!
- Rodiče jsou povinni oznámit všechny změny v osobních datech dítěte, změny telefonních čísel, změnu zdravotní pojišťovny.
- Rodiče jsou povinni oznámit v MŠ předem známou nepřítomnost dítěte. Pokud není předem známá, musí tak učinit co nejdříve.
- Rodiče jsou povinni zaplatit včas úplatu za stravování a úplatu za předškolní vzdělávání.
- Rodiče mají právo po domluvě s pedagogy přijít do MŠ a zúčastnit se výchovně vzdělávacích aktivit.
- Rodiče mají právo být dostatečně a včas informováni o dění v MŠ.
- Rodiče mají právo na konzultaci s učitelkou nebo ředitelkou (po předchozí domluvě).
- Ředitelka školy může ukončit docházku dítěte do MŠ po písemném upozornění dítěte tehdy: když dítě nedochází do MŠ jeden měsíc bez omluvy, když zástupce dítěte narušuje opakovaně provoz MŠ a jednání s ním je bezúspěšné, když ředitelka přihlédne k sociální a výchovné situaci rodiny a zájmům dítěte, když je to vhodné na základě vyjádření odborníků v průběhu zkušební doby
- Pedagogická pracovnice odpovídá za dítě od doby převzetí od rodiče do doby převzetí dítěte rodiči nebo jejich zástupci
V případě, že bude nutnost distanční výuky pro děti povinné předškolním vzděláváním, zde najdete veškeré informace.
V aplikaci TEAMS bude probíhat jednou týdně výuka a také zde budou každý týden publikovány pokyny a pracovní listy pro předškoláky. Tato výuka je pro Vás povinná a jste povinni se jí účastnit. Povinnost omlouvat absenci dítěte, které je povinné předškolního vzdělávání musí zákonný zástupce dítěte i v případě neúčasti na distanční výuce. Pokud nemáte možnost se výuky touto formou účastnit, případně si nemáte jak úkoly vytisknout, budou každý týden připravené v obálkách v krabici u vstupních dveří MŠ. Do této krabice je budete podepsané odevzdávat následující pondělí pro kontrolu a vezmete si novou obálku s novými úkoly pro následující týden. Na níže uvedených odkazech naleznete další inspiraci pro vzdělávání a tvoření s Vašimi dětmi případně můžete využít i jiné internetové stránky dle Vašeho uvážení.
Na odkazech níže naleznete nabídku kurzů pro Vás a vaše děti. Týkají se předškoláků, jeden z nich je na grafomotoriku.
http://www.sskolemb.cz/redakce/index.php?akce=evais&akcedetail=557&xuser=
http://www.sskolemb.cz/redakce/index.php?xuser=&lanG=cs&subakce=scearch&scearchText=grafomotorika
Na odkazech níže naleznete rady a tipy pro lepší a kratší adaptaci vašich dětí na MŠ. Odkazy postačí zkopírovat a vložit do vašeho internetového prohlížeče.
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/2215/ADAPTACE-DITETE-V-MATERSKE-SKOLE.html/
https://www.dovychovat.cz/klub/?a_box=7uuvbdha
https://www.nevychova.cz/
O odkladu povinné školní docházky dítěte (dále jen OŠD) rozhoduje ředitel školy, na kterou své děti zapíšete. Ředitel školy rozhoduje o OŠD podle § 37 odst. 1 školského zákona č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů na základě písemné žádosti rodičů
(doručené nejpozději do 31.5.)
Podle školského zákona je k vydání rozhodnutí o odkladu školní docházky potřeba předložit řediteli základní školy doporučující posouzení příslušného poradenského zařízení (Pedagogicko psychologická poradna nebo Speciálně pedagogické centrum) a zároveň posouzení odborného dětského lékaře nebo klinického psychologa.
Postup:
- Vyplnění žádosti o vyšetření školní zralosti dítěte, které se vzdělává v běžné třídě (formulář k vyšetření v PPP je k dispozici ke stažení na webu poradny).
- Sjednání termínu k vyšetření v PPP.
- Zajištění vyšetření dítěte u pediatra či zajištění psychologického vyšetření u klinického psychologa.
- Všechny dokumenty o posouzení školní zralosti dítěte předáte při zápisu do Základní školy řediteli, spolu s vaší žádostí o OŠD (odklad školní docházky o 1 rok).
- Vyčkáte na rozhodnutí ředitele ZŠ a poté budete informovat třídní učitelky.
- V případě rozhodnutí o OŠD předáte kopii rozhodnutí ředitelce MŠ.
Většina předškolních vyšetření bude probíhat v jarních měsících v dubnu a květnu. Předškolní vyšetření v poradně je zaměřeno na posouzení duševní vyspělosti dítěte, dále na metodickou pomoc dětem, které potřebují speciální péči v rozvoji předškolních dovedností, případně program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyplněnou žádost o vyšetření do Pedagogicko psychologické poradny můžete doručit elektronicky, poštou nebo osobně, pamatujte ale na dlouhé objednací lhůty a objednejte se s velkým předstihem!!!
Pedagogicko-psychologická poradna Ústeckého kraje a Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Pracoviště Teplice
Lípová 651/9, 415 01 Teplice
Tel.: 417 533 669, 417 535 248, 602 552 976
E-mail: teplice@pppuk.cz